4H-yritys

Oma 4H-yritys

Helppo tapa kokeilla, millaista on olla yrittäjä.

Oletko 13 vaan et yli 28-vuotias? Oma 4H-yritys antaa sinulle mahdollisuuden kokeilla yrittäjyyttä turvallisesti ja ohjatusti. 4H-yritys on keino tienata rahaa, mutta elinkeinosta ei ole kysymys. Yritys on harrastustoimintaa ja etenet siinä aina omaan tahtiisi. Oma 4H-yritys on hyvä tapa selvittää, sopiiko yrittäminen sinulle.

4H-yrityksiä on jo satoja

4H-yrityksen perustaminen on helppoa. Yritysideasi voi olla uusi tai voit käyttää jotain jo keksittyä. Yrityksessäsi voit esimerkiksi myydä leivonnaisia, pestä ikkunoita, hoitaa lapsia tai tarjota kauppa-apua vanhuksille. Pienimuotoinen toimii hyvin, mutta suurempikaan ei ole kiellettyä. Yrityksesi voi suunnitella vaikkapa nettisivuja tai valmistaa vaatteita.
Tuhannet nuoret ovat toimineet 4H-yrittäjinä ja 4H-yritykset ovat aina tekijöidensä näköisiä. Kun kokeilet yrittäjyyttä jo opintojesi ohessa, saatat huomata, että siinä on juuri sinulle sopiva tapa tehdä hommia myös tulevaisuudessa.

4H-yrittäjänä voin käyttää luovuuttani ja olla tekemisissä ihmisten kanssa. Olen oman itseni pomo ja itse vastuussa tekemisistäni. Ja mikä parasta, ansaitsen omalla työlläni!

Varmista itsellesi kesätyö

Sinä itse päätät, millaista bisnestä pyörität ja miten kauan. 4H-yrityksestä voit tehdä itsellesi myös kesätyön. Perusta yritys esimerkiksi kahdeksi kuukaudeksi ja myy vaikkapa virvokkeita uimarannalla. Näin hankit sitä kaivattua työkokemusta. Kun seuraavan kerran haet töitä, saat taatusti lisäpisteitä työnantajalta.

Kesäyrittäjyyden kampanjasivu on osoitteessa yritaopitienaa.fi.

Apua yrityksen perustamiseen

4H-yrityksen perustaminen -sivu kertoo sinulle yrityksen aloittamisen ABC:n. 4H-yrittäjälle-sivulta saat muun muassa nuorelle 4H-yrittäjälle tehdyn oppaan ja muuta hyödyllistä tietoa, jota tarvitset etenkin silloin, kun perustat yrityksesi ilman yrityskurssia.
Apua kaikenlaisissa yritysasioissa saat lähimmästä 4H-yhdistyksestä. Yhdistys myös auttaa sinua yritysohjaajan hankkimisessa ja kertoo, onko se järjestämässä nuorten yrityskurssia.

4H-yrittäjä

4H-yrittäjä on aina 4H-yhdistyksen jäsen. Jos et vielä ole, katso www.4h.fi/liity